Gazdaság,  Hírek

A milliárdos érdeklődése a Royal Mail megvásárlása iránt

Április végén a 500 éves Royal Mail irányítását egy cseh milliárdos, Daniel Kretinsky veszi át, aki nemcsak egy futballklub társtulajdonosa, hanem jelentős befektető egy brit szupermarket láncban is. Felmerül a kérdés, hogy miért érdeklik őt ennyire a nehéz helyzetben lévő intézmény, és mit keres benne. Kretinsky, aki a „cseh Sphinx” néven ismert, a Sunday Times Rich List szerint 6 milliárd fontot ér. A találkozón, amely a londoni Claridge’s szállodában zajlott, Kretinsky egy rendhagyó reggeli rendelést adott le: „Kérek egy pár ollót, egy üres teáskannát és egy kis forró vizet.” A személyzet kissé zavarodottan próbálta teljesíteni kérését, miközben a milliárdos kezeit fertőtlenítette és hidratálta. A Royal Mail, amelyet VIII. Henrik alapított több mint 500 évvel ezelőtt, ma már nem csupán egy postai szolgáltatás, hanem a brit élet szerves része is.

Azonban az utóbbi években a Royal Mail nehézségekkel küzd. A levélküldés mértéke drámaian csökkent, a 2004-es 20 milliárd levélhez képest tavaly már csak 7 milliárd levelet küldtek el. A cég pénzügyi helyzete is romlott, hiszen jelentős veszteségeket könyvelhetett el, és a munkaerővel való kapcsolata is megromlott a sorozatos sztrájkok miatt. A Royal Mail részvényei 2013-ban, a privatizáció után 3,3 milliárd font értéken indultak, de a cég piaci értéke a koronavírus-járvány idején, 2021 májusában 6 milliárd fontra emelkedett, míg 2023 áprilisi átvilágításakor már csak 2 milliárd fontot ért. Kretinsky végül 3,6 milliárd fontért vásárolta meg a Royal Mail-t, ami 63%-kal magasabb ár a kezdeti ajánlatához képest, de még mindig alig több, mint a privatizációs ár.

A Royal Mail nem csupán egy hagyományos postai szolgáltatás; a cégnek komoly jogi és szabályozási kötelezettségei vannak. A „univerzális szolgáltatási kötelezettség” (USO) értelmében a Royal Mailnek törvényileg kötelező napi hat napon keresztül leveleket, és heti öt napon keresztül csomagokat kézbesítenie minden brit címre. Ezzel szemben versenytársai, mint a DPD és az Amazon, könnyebben specializálódhatnak a legjövedelmezőbb szolgáltatásokra.

Kretinsky célja, hogy a Royal Mail-t egy európai logisztikai konglomerátum részévé tegye, amely három pilléren alapul: energia, kiskereskedelem és logisztika. A cseh milliárdos tervei között szerepel, hogy a Royal Mail-t versenyre bocsássa a világ legnagyobb logisztikai cégeivel. Az USO-ról folytatott tárgyalások során a brit kormány már jelezte, hogy a kötelezettségek enyhítése reális lehetőséget jelenthet a Royal Mail számára. Kretinsky kifejtette, hogy hajlandó tiszteletben tartani az USO-t, amíg ő irányítja a céget, de szívesen látna változásokat is a szabályozásban.

Az uniók, amelyek kezdetben szkeptikusak voltak Kretinsky érkezésével kapcsolatban, végül megállapodtak vele a jövőt illetően. A Communication Workers Union (CWU) biztosítékokat kapott, például hogy két évig nem lesznek kötelező elbocsátások, a cég nyugdíjpénztári többletének védelmét, és hogy a Royal Mail márkáját és központját az Egyesült Királyságban tartja. A CWU vezetői már úgy nyilatkoztak, hogy Kretinsky érkezése nem hozhat rosszabb helyzetet, mint amilyen az elmúlt évtizedben volt.

A Royal Mail előtt álló kihívások ellenére Kretinsky látja a lehetőséget a növekedésre, főként a csomagszállítás terén, amely folyamatosan bővül. A jövőbeni tervei között szerepel, hogy a Royal Mail-t modernizálja, és az európai GLS tapasztalatait felhasználva újra fellendítse a vállalatot. A célja, hogy a Royal Mail a jövőben hasonlíthasson a nyereségesebb GLS-hez, amely tavaly 320 millió font profitot könyvelt el, míg a Royal Mail jelentős veszteségeket szenvedett el.

A cseh milliárdos ambíciói mellett a jövőbeli változások valószínűleg a vásárlók számára is észlelhetők lesznek. Az Ofcom által javasolt új szabályok következtében a másodosztályú levelek kézbesítési gyakorisága csökkenhet, míg a Royal Mail új szolgáltatásokat, például csomagzárakat vezethet be a szupermarketekben. Kretinsky tehát nemcsak egy régi intézményt vásárolt meg, hanem egy lehetőséget is, hogy a Royal Mail-t a jövő logisztikai piacának versenyképes szereplőjévé alakítsa.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cn4mm3kx0v2o