
A milliárdos érdeklődése a Royal Mail megvásárlása iránt
Április végén egy cseh milliárdos, Daniel Kretinsky veszi át a 500 éve működő Royal Mail irányítását. Kretinsky, aki nemcsak egy futballklub társ-tulajdonosa, hanem jelentős befektető egy brit szupermarketben is, sokak számára meglepő választásnak tűnik egy olyan intézmény megvásárlására, amely az utóbbi években komoly nehézségekkel küzd. Az üzletember imázsát a titokzatosság és az elegancia jellemzi – a Claridge’s szállodában, ahol találkoztunk, külön kérése volt a reggelijéhez, amiből kiderült, hogy saját kínai zöld teáját hozta magával. A szálloda, amely évtizedek óta a globális elit kedvenc helye, valószínűleg sosem szolgált még fel ilyen különleges kérést, mint a cseh milliárdosé.
Kretinsky, aki a Sunday Times Rich List szerint körülbelül 6 milliárd fontot ér, Párizsban és Londonban él, jogászként kezdte pályafutását, majd a európai energiapiacokon közel 20 év alatt építette fel hatalmas vagyonát. A Royal Mail megvásárlására tett kísérlete sokak számára meglepő, hiszen az intézmény hosszú ideje szenved a profitabilitás csökkenésétől, a piaci részesedésének elvesztésétől és az alkalmazottak körében bekövetkező feszültségektől. A Royal Mail története több mint 500 évre nyúlik vissza, amikor VIII. Henrik alapította. Azóta a brit élet szerves részévé vált, sok ember még ma is szeretetteljes kapcsolatban áll a postásával.
Az utóbbi években azonban a Royal Mail jelentős problémákkal küzdött. A levélküldés volumene drámaian csökkent: míg 2004-ben 20 milliárd levelet küldtek el, tavaly már csak hét milliárd érkezett meg. A cég folyamatosan veszít a piaci részesedéséből, míg a versenytársak, mint a DPD, DHL és Amazon, folyamatosan terjeszkednek. A Royal Mail a Post Office-tól való leválasztás óta, 2012-től, és a privatizáció után, 2013-ban, folyamatosan küzd a fennmaradásért. A privatizáció idején a cég értéke 3,3 milliárd font volt, de azóta a részvények árfolyama jelentős ingadozásokon ment keresztül.
Kretinsky üzleti stratégiája a körülmények javítására összpontosít. A Royal Mail anyavállalata, az International Distribution Services (IDS) irányításának átvétele után Kretinsky azt tervezi, hogy a logisztikai üzletágat megerősíti, építve a GLS európai csomagküldő szolgáltatására is, amely az IDS része. A GLS az elmúlt évben 320 millió font profitot termelt, míg a Royal Mail 348 millió font veszteséget könyvelt el. Kretinsky célja, hogy a Royal Mail-t sikeressé tegye, és az üzletágat a GLS szintjére emelje.
A Royal Mail fenntartásához és versenyképességének növeléséhez Kretinsky hangsúlyozta, hogy komoly befektetésekre van szükség, különösen a technológia és az infrastruktúra terén. Az Egyesült Királyságban a szolgáltatás kötelező, és a Royal Mail-nek törvényileg előírt kötelezettsége van, hogy hetente hat napon át leveleket, öt napon át csomagokat szállítson. Ez a kötelezettség jelentős hátrányt jelent a versenytársakkal szemben, akik szabadon választhatják meg, hogy melyik üzletágban kívánnak működni. Kretinsky véleménye szerint az Universal Service Obligation (USO) reformja elengedhetetlen, hogy a Royal Mail fenntarthatóbbá váljon.
A cseh milliárdos azt ígérte, hogy a USO-t tiszteletben tartja, de szeretné, ha a jövőben racionális döntések születnének a szolgáltatás fenntartásával kapcsolatban. Az Ofcom, a brit telekommunikációs szabályozó hatóság, már vizsgálja a USO-t, és Kretinsky reméli, hogy a törvényhozás enyhíteni fogja a kötelezettségeket, ezzel évente 300 millió fontot spórolva a Royal Mail számára.
A vásárlás körüli feszültségek ellenére Kretinsky számára fontos, hogy a Royal Mail megőrzi brit identitását, beleértve a márkanevet és a központi székhelyet is. A szakszervezetek, bár kezdetben szkeptikusak voltak, végül időkorlátos megállapodásokat kötöttek vele, amelyek védelmet nyújtanak a munkavállalók számára. Az új vezetés alatt a Royal Mail-nél várhatóan új beruházások valósulnak meg, és a cég célja, hogy a jövőben versenyképesebbé váljon a piacon.
A jövőbeli változások között szerepelhet a másodosztályú levelek kézbesítési gyakoriságának csökkentése, valamint új Royal Mail csomagautomaták megjelenése a városokban. Kretinsky stratégiája alapján a célja, hogy a Royal Mail a jövőben a csomagküldés terén is komoly szereplővé váljon, hiszen a csomagküldés piaca folyamatosan növekszik, és a vásárlói igények is változnak. A modernizáció és a technológiai fejlesztések segíthetik a cég növekedését, amelynek végső célja a fenntartható és jövedelmező működés megvalósítása.

