Gazdaság,  Tech

Az Apple szerint az Egyesült Államokba szállított iPhone-ok többsége már nem Kínában készül

Az Apple bejelentette, hogy a legtöbb iPhone és egyéb, az Egyesült Államokban értékesített eszköz gyártását áthelyezik Kínából, amely az amerikai elnök, Donald Trump által bevezetett vámok középpontjában állt. Az elkövetkező hónapokban az Egyesült Államok piacára szánt iPhone-ok többsége Indiában fog készülni, míg Vietnám a legfőbb gyártási központja lesz olyan termékeknek, mint az iPad és az Apple Watch – mondta Tim Cook, az Apple vezérigazgatója. A bejelentés azért is fontos, mert az Apple becslése szerint az amerikai importvámok körülbelül 900 millió dollárral (kb. 677,5 millió font) növelhetik a költségeit az aktuális negyedévben, annak ellenére, hogy Trump döntése értelmében a kulcsfontosságú elektronikai termékeket mentesítették az új vámok alól.

A Trump-adminisztráció többször is hangsúlyozta, hogy szeretné, ha az Apple hazai gyártásra váltana, ám a globális kereskedelmi politikák óriási átalakulásokat idéztek elő világszerte, és a cégek kétségbeesetten próbálnak alkalmazkodni ehhez az új helyzethez. Tim Cook a vállalat pénzügyi teljesítményéről szóló csütörtöki beszélgetés során szeretett volna hangsúlyt fektetni az Egyesült Államokba irányuló befektetéseikre. A vezérigazgató úr felhívta a figyelmet arra, hogy a cég a következő négy évben 500 milliárd dollárt kíván befektetni különböző amerikai államokba. Kiemelte, hogy az Apple átállítja az Egyesült Államokba szánt termékek ellátási láncát Kínából, de India és Vietnám lesz a legnagyobb nyertese ennek a lépésnek. Cook elmondta, hogy „a legtöbb iPhone, amelyet az Egyesült Államokban eladnak, Indiából származik majd”, míg Vietnám „szinte az összes iPad, Mac, Apple Watch és AirPods termék gyártási központja” lesz, amelyet az Egyesült Államokban értékesítenek.

A gyártósorok Indiába való áthelyezése azonban időt és jelentős befektetéseket igényel, amelyek milliárdokba kerülnek. Shanti Kelemen, az M&G Wealth vezető befektetési igazgatója a BBC Today programjában azt nyilatkozta, hogy „még mindig lesznek vámok, amelyek hatással lesznek az Apple ellátási láncaira, és költséget jelent a gyártósorok áthelyezése és új gyárak építése”. Az Apple részvényei jelentősen csökkentek, miután Trump bejelentette, hogy az Egyesült Államokba importált termékekre „reverzális vámokat” vezetnek be, hogy ezzel ösztönözzék a cégeket a hazai gyártásra. Azonban a Trump-adminisztráció nyomás alá került, hogy mérsékelje terveit, és a vámok életbe lépése után bejelentették, hogy bizonyos elektronikai termékek, köztük telefonok és számítógépek mentesülnek a vámok alól.

Jelenleg az Apple eladásait nem érintette hátrányosan a kereskedelmi zűrzavar; a cég elmondta, hogy a év első három hónapjában az árbevétele 5%-kal nőtt az előző év azonos időszakához képest, elérve a 95,4 milliárd dollárt. Az Amazon, egy másik technológiai óriás, amelynek eredményeit szintén szoros figyelemmel kísérték a vámok hatásainak nyomon követésére, szintén azt jelentette, hogy az eladások stabilan tartják magukat, az Észak-Amerikai e-kereskedelmi üzletágában 8%-os éves növekedést mutatva az utolsó negyedévben. Az Amazon vezérigazgatója, Andy Jassy megjegyezte, hogy „nyilvánvalóan senki sem tudja pontosan, hogy a vámok hol fognak véglegesen megállapodni vagy mikor”, ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a cég korábbi zűrzavaros időszakokból, például a pandémia alatt, erősebben került ki.

Patrick Moorhead, a Moor Insights & Strategy vezérigazgatója „impozánsnak” nevezte az iPhone ellátási láncának Indiába való áthelyezését. „Ez egy határozott változás ahhoz képest, amit [Cook] néhány évvel ezelőtt mondott, amikor azt állította, hogy csak Kínában lehet iPhone-t gyártani” – tette hozzá Moorhead. Jelenleg az Amazon is átstrukturálja magát, hogy növelje a vámtarifákkal szembeni ellenálló képességét. A vállalat arra törekszik, hogy biztosítsa a különböző eladók jelenlétét, és Jassy szerint a cég jól pozicionált a következő hónapokra, figyelembe véve a cég méretét és szerepét a mindennapi alapvető szükségletek biztosításában. A helyzet tehát összességében arra utal, hogy a kereskedelmi zűrzavar ellenére az Apple és az Amazon üzleti teljesítménye nem szenvedett csorbát, sőt, lehet, hogy a vásárlók felhalmozási szokásai révén még profitáltak is a helyzetből.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c86jx18y9e2o