
Hibás akció: ingyen tészta szósz és kávé a boltban
Csütörtök este egy váratlan árképzési hiba ütötte fel a fejét a brit Co-op üzletlánc Deliveroo szolgáltatásán, amely lehetővé tette a vásárlók számára, hogy termékeket, például Loyd Grossman tésztaszószt, Costa kávét és Fox’s sütiket ingyen szerezhessenek be. Az árak akár 100%-kal is csökkentek, ami egyedülálló lehetőséget teremtett azok számára, akik gyorsan reagáltak a helyzetre. A hiba következtében a Robinsons üdítő ára például 1,50 font helyett mindössze 15 pennybe került, ami sok vásárló számára vonzó ajánlatot jelentett.
A Co-op szóvivője megerősítette, hogy az alacsony árak egy „adminisztratív hibából” adódtak. Elmondása szerint „csupán néhány ár szerepelt helytelenül a Deliveroo boltunkban, és ez gyorsan orvoslásra került”. A cég elnézést kért az esetleges kellemetlenségekért, amelyeket a hiba okozott.
Peter, aki Lancashire-ben él, mesélte a BBC-nek, hogy az „hihetetlen ajánlat” révén több mint 80 font értékű árut vásárolt mindössze 3,29 fontért, beleértve a szállítási díjat is. „Meglepődtem, hogy a Co-op és a Deliveroo tiszteletben tartotta és kiszállította a téves árazású termékeket” – mondta. Hozzátette, hogy a megvásárolt termékek egy részét a helyi élelmiszerbanknak adományozza, amely sürgősen szükségét érzi a nem romlandó élelmiszereknek a közösségben.
Érdekes módon nem sokkal korábban derült ki, hogy a Co-op, akárcsak a Marks and Spencer, kibertámadás áldozatává vált. A cég az IT rendszereinek egy részét leállította, miután hackerek próbáltak hozzáférni az adatokhoz. Jelenleg nincs arra utaló jel, hogy a hiba és a kibertámadás összefüggésben állna egymással.
A Deliveroo szóvivője megerősítette az árképzési hibát, hozzátéve, hogy „tapasztaltunk egy rövid ideig tartó problémát, amely egy promóciós kampány során lépett fel, és az egyik partner termékeinek árazása helytelen volt”.
Sally Marie Boltonból szintén a csütörtöki árkedvezmények hatására vásárolt. Elmondása szerint egy internetes oldalon találkozott a „glitch” kifejezéssel, és mivel éppen a kanapén ült, úgy döntött, megpróbálja, mielőtt a Co-op kifogyna a készletből. „Gyorsan telepítettem a Deliveroo-t, és meglepetésemre néhány termék árát nullára állította” – mesélte. Az ő rendelése mindössze 15 perccel később megérkezett.
A közösségi médiában is megjelentek a vásárlók bizonyítékai az alacsony árú termékekről. Az egyik felhasználó a X platformon posztolta, hogy sikerült olcsón beszereznie a Co-op termékeit. „15 pennyért kapható Robinsons üdítő jól fog jönni a hőhullám során” – írta. Egy másik felhasználó az Instagramon azt osztotta meg, hogy több más termék is jelentős kedvezménnyel volt kapható, például az Airwick illatosító, amely 5,45 fonttal alacsonyabb áron került a polcokra, mint a szokásos ára.
A Citizen’s Advice hivatalos forrás szerint az online vásárlás során a téves árazás miatt felmerülő jogok a bolt feltételeitől függenek. Ezek a jogok általában akkor érvényesek, amikor a vásárló leadta a rendelését vagy megkapta azt. Hozzáteszik, hogy boltban történő vásárlás esetén a vásárlónak nem kell visszaadnia az árut vagy többet fizetnie érte, ha az alacsonyabb áron adták el neki, mint ahogyan azt eredetileg szánták – kivéve, ha előre megbeszélték az árat, de végül kevesebbet számítottak fel.
A legtöbb kereskedő hajlamos tiszteletben tartani az árképzési hibákat. Például 2022-ben egy árképzési hiba Indiában lehetővé tette, hogy néhány vásárló 4,80 rúpiáért (körülbelül 0,06 dollár, 0,05 font) vásárolja meg a Fifa 23 Ultimate Edition játékot. A kiadó, az Electronic Arts (EA) bejelentette, hogy tiszteletben tartja az ilyen téves áron vásárolt játékokat. A kereskedő, aki áprilisi kibertámadás után küzdött, hogy helyreállítsa a szolgáltatásait, elnézést kért az ügyfelektől, miután az alkalmazás és a weboldal leállt. A valóság arra figyelmeztet, hogy a bolt hamarosan bezárja ajtaját, ahogy a tulajdonosok egyre inkább kétségbeesetten próbálnak alkalmazkodni a megváltozott piaci környezethez.

