Hírek,  Tech

M&S online szolgáltatások akadozhatnak júliusig

A Marks & Spencer, az Egyesült Királyság egyik legismertebb kiskereskedelmi lánca, bejelentette, hogy online szolgáltatásait a múlt hónapban történt kibertámadás következtében júliusig továbbra is zavarok fogják terhelni. Az érintett vásárlók már három hete nem tudnak online rendeléseket leadni, ami jelentős kellemetlenséget okoz a cégnél, hiszen az e-kereskedelem egyre fontosabb szerepet játszik a kiskereskedelmi szektorban. A Marks & Spencer nyilatkozata szerint várható, hogy az online zűrzavarok június folyamán és július elején is folytatódnak, mivel a cég fokozatosan kezdi újra működését. Az M&S vezetősége úgy véli, hogy a kibertámadás következményeként az idei évi profitjuk körülbelül 300 millió fonttal fog csökkenni.

A cég elmondta, hogy még mindig rengeteg munka áll előttük a rendszerek, működési folyamatok és szolgáltatások helyreállítása terén a következő hónapokban. Bízva a helyreállítási folyamatban, a Marks & Spencer reméli, hogy a végén egy erősebb vállalkozásként kerülnek ki a nehéz helyzetből. A kibertámadás nemcsak a Marks & Spencer-t, hanem más cégeket is érintett, így a Co-op üzletláncot is, ami miatt a Nemzeti Bűnügyi Ügynökség, azaz a National Crime Agency, nyomozást indított az elkövetők felkutatására. A BBC-nek adott interjújában Ian Stuart, a HSBC bank képviselője arról beszélt, hogy a bankok hatalmas összegeket költenek IT rendszereik megerősítésére, hogy megvédjék magukat a hasonló támadásoktól.

A kibertámadások egyre növekvő száma és komplexitása miatt a kormányzati és helyi hatóságok is felerősítették figyelmüket a kibervédelemre. Az Informatikai Biztos Irodája (ICO) jelentése szerint 2024-ben 202 zsarolóvírus-támadás történt helyi önkormányzatok ellen, ami rávilágít arra a sürgető szükségletre, hogy a szervezetek jobban felkészüljenek a digitális fenyegetésekre.

A kibertámadások elleni védekezés érdekében új biztonsági központok kialakítását tervezik az Egyesült Királyságban. A GCHQ közelében tervezett kibervédelmi központ második szakaszának részletei is napvilágot láttak, amely célja a kiberbiztonság javítása és a hasonló támadások megelőzése. Ez a fejlesztés nemcsak a nagyvállalatok, hanem a helyi önkormányzatok és kisebb cégek számára is biztosíthat védelmet a kibertámadások ellen.

A kiskereskedelmi szektor szereplői, mint a Marks & Spencer, a Co-op és más nagyobb láncok, egyaránt szembesülnek a modern technológiai kihívásokkal, amelyek megkövetelik, hogy folyamatosan frissítsék rendszereiket, és alkalmazzák a legújabb védelmi intézkedéseket. Ahogy a digitális világ folyamatosan fejlődik, úgy a kiberbűnözés is egyre kifinomultabbá válik, ami újabb kihívások elé állítja a vállalkozásokat. Az online vásárlástól való függőség növekedése miatt a kiskereskedőknek különösen fontos, hogy biztosítsák ügyfeleik adatainak védelmét és a szolgáltatások folyamatosságát.

A Marks & Spencer esete jól példázza azt, hogy a kibertámadások nemcsak a nagyvállalatokat, hanem a fogyasztókat is érintik, hiszen a vásárlók kényelmét és biztonságát alapjaiban veszélyeztethetik. A cég vezetősége hangsúlyozta, hogy elkötelezettek a helyreállítás mellett, és mindent megtesznek annak érdekében, hogy a lehető leghamarabb helyreállítsák az online rendelési rendszert. Az ilyen helyzetek rávilágítanak arra, hogy a digitális biztonság nemcsak technikai kérdés, hanem a vállalatok megítélésének és hosszú távú fenntarthatóságának kulcsa is.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c93llkg4n51o