
Vonatvezetői korhatár 18 évre csökkentve
Az Egyesült Királyságban jelentős változásra készül a vasúti közlekedés területén, ugyanis a kormány bejelentette, hogy a vonatvezetők minimális életkorát 20-ról 18 évre csökkentik. Ezzel a lépéssel a kormány célja a vonatvezetői hiány kezelésének megoldása, amely már most is gyakori problémát jelent a brit vasúti szolgáltatásokban. A közlekedési miniszter, Heidi Alexander, úgy nyilatkozott, hogy ez a döntés „merész lépés a vonat szolgáltatások javítása és több ezer munkahely megnyitása érdekében”.
A brit vasúti szolgáltatások rendszeresen szenvednek a vonatvezetők hiánya miatt, és a helyzet várhatóan csak súlyosbodni fog, mivel a cégek egyre nehezebben találnak új munkavállalókat a nyugdíjba vonuló dolgozók pótlására. Az Aslef szakszervezet is üdvözölte a változást, kiemelve, hogy ez lehetőséget ad a frissen végzett középiskolásoknak és főiskolásoknak.
Charlie Eric Potts, egy 22 éves vonatvezető Nottinghamshire-ből, elmondta, hogy már 18 évesen szeretett volna pályázni erre a pozícióra, de kénytelen volt várni. Apja szintén vonatvezető, és mindig is beszélt arról, mennyire élvezi a munkáját, ami Charlie-t is vonzotta a szakma iránt. Hozzátette: „Csak 22 éves vagyok. Ha 18 évesen jelentkezhettem volna, akkor azonnal elindultam volna az iskolából. Nagyszerű lett volna, ha korábban elkezdhettem volna, mert tudtam, mit akarok csinálni.” A fiatal férfi szerint a minimális életkor csökkentése lehetőséget ad a fiatal, képesített munkavállalóknak, hogy belépjenek az iparágba, ezzel fiatalabb és sokszínűbb munkaerőt teremtve.
A Vasúti Biztonsági és Szabványügyi Tanács kutatásai azt mutatták, hogy a 18 éves fiatalok képesek biztonságosan ellátni a vonatvezetői feladatokat. Az Egyesült Királyságban több vasúti vállalat is „pihenőnapos munkát” alkalmaz, ami azt jelenti, hogy a vonatvezetők önkéntes alapon plusz műszakokat vállalnak a menetrend szerinti szolgáltatások teljesítése érdekében. Azonban a helyzet zavarokat okozhat az utasok utazásaiban, amikor nem áll rendelkezésre elegendő önkéntes, vagy ha a vezetők betegségek miatt nem tudnak dolgozni. A Közlekedési Minisztérium adatai szerint a szolgáltatások lemondásainak 87%-a a vezetők hiányából ered, különösen az előző este bejegyzett járatok esetében.
A brit vonatvezetők átlagéletkora 48 év, és a becslések szerint 2029-re a jelenlegi állomány 30%-a nyugdíjba vonul. Jelenleg a vonatvezetőknek kevesebb mint 9%-a nő, míg 12%-uk származik etnikai kisebbségből. Elizabeth Kirby, egy 34 éves vonatvezető Lincolnshire-ből, szintén úgy véli, hogy a szabályváltozás „csodálatos lehetőséget teremt a fiatalok számára”. Szerinte ez szélesíti a jelöltek körét, és rengeteg lehetőséget kínál a vasúti iparban.
A vonatvezetők bére és munkakörülményei miatt több szakszervezeti sztrájk is zajlott, amely 2022 júliusától 2024 szeptemberéig széleskörű zavarokat okozott a vasúti közlekedésben. A kormány és az Aslef szakszervezet nem erősítette meg, hogy a vonatvezetők átlagos fizetése mennyivel emelkedik a béremelések után. 2023-ban az átlagos éves bér 60,055 font volt, és a BBC becslése szerint 2024/25-re körülbelül 69,000 fontra nőhet.
A Közlekedési Minisztérium elmondta, hogy a bérek a különböző vasúti társaságoknál eltérőek, de átlagosan a vonatvezetők 30,000 font körüli kezdő bérrel számíthatnak, amely a tapasztalat növekedésével fokozatosan emelkedik. A vonatvezetővé válás folyamata általában egy-két évet vesz igénybe. A minisztérium úgy véli, hogy az új állások és gyakornoki lehetőségek 18 évesek számára már decemberben elérhetők lehetnek.
A múlt évben a konzervatív kormány által végzett konzultáció a minimális életkor csökkentéséről „minden iparági szereplő részéről óriási támogatást” kapott. Alexander hangsúlyozta, hogy a munkájuk révén a fiatalokat a munkaerőpiacra juttatják, ezzel segítve a gazdaság fellendülését. Mick Whelan, az Aslef szakszervezet főtitkára kiemelte, hogy az iparág jelenleg kihagyja a fiatalokat, akik nem várnak 20 éves korukig, hogy karriert építsenek. Az új politika elősegíti a sokszínűséget és ösztönzi a fiatalokat a vonatvezetői pálya választására. Franciaországban, Németországban, Hollandiában és Svájcban már korábban is csökkentették a vonatvezetők minimális életkorát, és a londoni közlekedési hatóság 2007 óta nyitotta meg a metróvezetői gyakornoki programjait a 18 évesek számára.

