
Több készlettel várják a vásárlókat a hétvégén a boltban
A Co-op lánc ügyfelei a hétvégén várhatóan észlelni fogják, hogy a boltok polcain a készletek fokozatosan visszatérnek a normális szintre. A cég bejelentette, hogy visszaállítja az online rendelési rendszerét a beszállítók számára, miután a közelmúltban kibertámadás érte. Ez a támadás pénzügyi problémákat, széleskörű készlethiányt okozott az üzletekben, valamint veszélyeztette az ügyfelek és a munkatársak adatait. Az elkövetők, akik a DragonForce nevű kibertámadó szolgáltatást használták, azt állítják, hogy felelősek voltak egy hasonló támadásért a Marks and Spencer (M&S) ellen, és megkísérelték a Harrods hackelését is a hónap elején.
A Co-op közleménye szerint a rendszereiket fokozatosan, biztonságos és kontrollált módon állítják vissza. A kibertámadás során a bűnözők behatoltak a Co-op informatikai hálózatába, látszólag pénz kicsikarására törekedve. A cég arra kényszerült, hogy az incidens hatásainak csökkentése érdekében leállítson bizonyos IT rendszereket, beleértve a beszállítói lánc és logisztikai műveletek egyes részeit. Ez jelentős zűrzavart okozott a szállítmányokban, és sok vásárló képeket osztott meg az üres boltpolcokról és hűtőkről, különösen vidéki közösségekben, ahol a Co-op lehet az egyetlen nagyobb élelmiszerbolt.
A Co-op közleménye szerint a helyzet a következő napokban javulni fog, ahogy a vállalat együttműködik beszállítóival a készletek feltöltésében. A cég tájékoztatása szerint minden kifizetési rendszer, beleértve a kontaktus nélküli fizetéseket, már működik. A vállalat köszönetét fejezte ki „munkatársainak, tagjainak, partnereinek és beszállítóinak” a támogatásért, amelyet eddig nyújtottak.
Bár a kiskereskedő most arra számít, hogy visszatérhet a normális üzletmenethez, a szakértők figyelmeztetnek, hogy a kibertámadás következményei még hosszú ideig hatással lesznek a Co-opra. Oli Buckley, a Loughborough Egyetem kibervédelmi szakértője elmondta a BBC Newsnak, hogy az ilyen támadások reputációs hatása hosszú távon is érezhető maradhat. A helyreállításra tett erőfeszítések segíthetnek a dolgok enyhítésében, de a bizalom újjáépítése sokkal nehezebb feladat. A helyreállítási költségek és a biztonsági rendszerek korszerűsítése is „hosszan tartó hullámhatást” gyakorolhat a cég pénzügyeire.
A vásárlók valószínűleg óvatosabbá válnak a személyes és pénzügyi információik megosztásában – mondja Harjinder Lallie, a Warwicki Egyetem kibervédelmi szakértője. A hackelés figyelmeztetés a kiskereskedelmi ipar számára, hogy a bonyolultabb informatikai rendszerek és a fejlettebb támadások miatt a „proaktív befektetések a biztonságba már nem opcionálisak – elengedhetetlenek”. A Co-op a héten üzenetet küldött beszállítóinak, amelyben türelmet kértek, miközben a rendszereiket visszaállítják. Figyelmeztettek, hogy valószínűleg megnövekedett „volatilitás” várható a rendelési volumenekben.
A kibertámadók azt állítják, hogy 20 millió ember személyes adataihoz fértek hozzá, akik a Co-op tagsági programjához csatlakoztak, de a cég nem erősítette meg ezt a számot. Az M&S kedden elismerte, hogy az ő rendszereik hackelése során is elloptak bizonyos ügyféladatokat. Az M&S ügyfelei még mindig nem tudnak online rendeléseket leadni, közel három héttel azután, hogy a kiskereskedő kénytelen volt felfüggeszteni azokat. Az Egyesült Királyság Nemzeti Bűnügyi Ügynöksége tájékoztatta a BBC-t arról, hogy hogyan próbálják megtalálni a M&S és Co-op hackelésének elkövetőit.
Ian Stuart, az HSBC képviselője elmondta, hogy a bankok „óriási” összegeket költenek IT rendszereik megerősítésére. A logisztikai vállalat, a Peter Green Chilled, amely nagy szupermarketeknek szállít, viszonylag kicsi a versenytársaihoz képest. Az Információs Biztos Irodája szerint 2024-ben 202 zsarolóvírus-támadás történt helyi önkormányzatok ellen. A High Street lánc próbálja csökkenteni a bolti lopásokat az önkiszolgáló termékek bevezetésével.

