Gazdaság,  Hírek

Az Egyesült Államok és az Egyesült Királyság megállapodott az autók és fémek vámcsökkentéséről

Az Egyesült Államok és az Egyesült Királyság között nemrégiben megkötött megállapodás keretében az amerikai kormány beleegyezett abba, hogy csökkenti a brit autókra kivetett importvámokat, és lehetővé teszi bizonyos acél- és alumíniumtermékek vámmentes behozatalát az országba. Ez a lépés jelentős megkönnyebbülést hozhat a brit ipar számára, különösen azoknak a szektoroknak, amelyeket az amerikai elnök, Donald Trump által bevezetett új tarifák sújtottak. Az új megállapodás azonban nem érinti a brit árukra továbbra is alkalmazott 10%-os vámot, amely a legtöbb termékre vonatkozik.

A brit és amerikai vezetők a megállapodást fontos előrelépésként üdvözölték, ugyanakkor elemzők rámutattak, hogy a változások nem tűnnek jelentősnek a két ország kereskedelmi viszonyainak tekintetében, különösen a Trump által bevezetett tarifák előtt állapotokhoz képest. A csütörtöki bejelentés nem tartalmazott egy hivatalos megállapodást, és a kormányok által közölt részletek meglehetősen hiányosak voltak.

Sir Keir Starmer, a brit Munkáspárt vezetője a Jaguar Land Rover gyárában tett látogatása során a megállapodást „fantasztikus platformnak” nevezte, amely ezer számú brit munkahely védelmét szolgálja, különösen az autógyártás és az acélipar területén. A brit üzleti szektor számára ez a megállapodás kulcsfontosságú lehet, hiszen a munkahelyek megőrzése érdekében hozott intézkedések rendkívül fontosak.

Donald Trump az elnöki hivatalban a megállapodást „nagyszerű üzletnek” minősítette, és visszautasította azokat a kritikákat, amelyek szerint eltúlozza annak jelentőségét. A két fél megállapodott abban, hogy az Egyesült Államok csökkenti az autókra kivetett vámot, amelyet Trump korábban 25%-ra emelt. A csökkentés 10%-ra vonatkozik, és évente 100,000 autóra vonatkozik, ami különösen kedvező a luxusautógyártók, például a Jaguar Land Rover és a Rolls Royce számára.

A brit üzleti titkár, Jonathan Reynolds a BBC-nek nyilatkozva hangsúlyozta, hogy a brit autógyártók számára kritikus pillanatban érkezett a megállapodás, mivel a közelmúltban bevezetett amerikai tarifák miatt több ezer munkahely kerülhetett volna veszélybe. Az acél- és alumíniumtermékek esetében a Trump által korábban bevezetett 25%-os vámtarifát szintén csökkentették, és a két ország megállapodott abban, hogy kvótákat állapítanak meg az importokra.

A megállapodás részeként a két ország egyes élelmiszereket, például marhahúst is importálhat egymás területéről, ami egy új lehetőséget teremt a brit piac számára, hiszen eddig a 20%-os vám és az 1,000 tonnás korlát gátolta az amerikai hústermékek beáramlását. A brit kormány szerint az új megállapodás összességében 5 milliárd dolláros lehetőséget teremt az export számára, amely magában foglalja a 700 millió dolláros etanol- és 250 millió dolláros mezőgazdasági termékek exportját.

Míg a brit acélipar vezetője üdvözölte a megállapodást, más üzleti csoportok bizonytalanságukat fejezték ki. Duncan Edwards, a BritishAmerican Business ügyvezető igazgatója megjegyezte, hogy bár jobb a helyzet, mint korábban, a megállapodás nem éri el az öt héttel ezelőtti szintet. Az ellenzéki pártok a parlamentben további részleteket és ellenőrzést követeltek, míg a Konzervatív Párt vezetője, Kemi Badenoch, azt állította, hogy a megállapodás a brit tarifák csökkentését jelenti az amerikaiak által bevezetett emelések mellett.

A brit kormány továbbra is szélesebb körű kereskedelmi megállapodást keres az Egyesült Államokkal, és Trump többször is kifejezte, hogy a gyógyszerimportok megadóztatásának szándékával szeretné erősíteni az amerikai gyógyszergyártást. Míg a brit kormány azt ígéri, hogy nem csökkenti az importált élelmiszerek minőségi normáit, a részletek még mindig tisztázásra várnak. Az Egyesült Államok és az Egyesült Királyság közötti kereskedelmi megállapodás tehát számos kérdést vet fel, és a jövőbeli fejlődés szempontjából kulcsfontosságú, hogy a két ország hogyan tudja lépésről lépésre megvalósítani a kitűzött célokat.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cp92r2kvk74o