Gazdaság,  Hírek

A Target eladásai megugrottak a Trump által bevezetett vámok hatására

A Target, az Egyesült Államok egyik jelentős kiskereskedelmi lánca, drasztikusan csökkentette éves elvárásait, miután a vállalat jelentős értékesítési visszaeséssel szembesült, amelyet a „nagyon kihívásokkal teli környezet” következményeiként azonosítottak. Az eladások 5,7%-kal csökkentek az áprilisi és májusi hónapok során, miközben a cég egy korábbi döntés következtében is kritikát kapott, amely a sokszínűségi, egyenlőségi és befogadási (DEI) célok megszüntetésére vonatkozott. Brian Cornell, a Target vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy az árképzési döntések attól függenek, hogy a kiskereskedő mennyire tud több terméket az Egyesült Államokban beszerezni, és csökkenteni a Kínától való függőségét. Az árak emelését „utolsó megoldásnak” nevezték, ami arra utal, hogy a cég szeretné elkerülni a vásárlói terhek növelését.

A Target és a Walmart között lényeges különbségek vannak a termékkínálatban. Míg a Walmart bevételeinek nagy része élelmiszerekből származik, mint például banán, tej, WC-papír és sampon, a Target legnagyobb eladási cikkei nem alapvető szükségletek, például lakberendezési tárgyak és szépségápolási termékek. A Target a termékeinek többségét Kínából szerzi be, a boltjaikban található saját márkás termékek 30%-a származik onnan. Ez az arány a 2017-es 60%-ról csökkent, de az elemzők figyelmeztettek, hogy a megnövekedett importvámok következményeit nehéz lesz kezelni.

Donald Trump, az Egyesült Államok elnöke, mióta visszatért a Fehér Házba, vámokat vetett ki számos országra, azzal a céllal, hogy ösztönözze a vállalkozásokat és a fogyasztókat az amerikai termékek vásárlására. Trump reméli, hogy politikája segít növelni az amerikai gyártást és munkahelyeket teremteni, de a közgazdászok figyelmeztettek arra, hogy ez magasabb árakat eredményezhet a fogyasztók számára. Az Egyesült Államok és Kína között tűzszünetet kötöttek a két ország közötti kereskedelmi vámok csökkentésére, ami részben de-eszkalálta a két legnagyobb gazdaság közötti kereskedelmi háborút. Ennek ellenére az Egyesült Államok által Kínára kivetett importvámok továbbra is magasabbak, mint korábban, 30%-os szinten állnak.

Rick Gomez, a Target kereskedelmi igazgatója elmondta, hogy a cég tárgyalásokat folytat a beszállítókkal, és növelni kívánja a beszállítói körét Kínán kívül, valamint módosítani az rendelési időpontokat és mennyiségeket. „Ezek az erőfeszítések várhatóan ellensúlyozzák a legtöbb, a vámokból eredő többletkiadást” – tette hozzá. A Walmart a múlt héten bejelentette, hogy emelni fogja az árakat a vámok miatt, amire Trump reagált azzal, hogy a szupermarketnek „el kellene viselnie a vámokat” az importált termékeken, ahelyett, hogy áthárítaná a költségeket a fogyasztókra.

A Target szerdán bejelentette, hogy most már alacsony egyszámjegyű csökkenést vár az éves eladások terén. Korábban körülbelül 1%-os nettó eladási növekedést prognosztizáltak. Januárban a Target bejelentette, hogy megszünteti DEI céljait, amely politikákat a Trump-adminisztráció ellenzi, és ennek következtében számos nagyvállalat csökkentette kezdeményezéseit. A céget egy részvényesi csoport perelte be idén, amelynek vezetője a floridai Riviera Beach rendőrségi nyugdíjalapja volt, és azt állították, hogy a Target megtévesztette őket azzal, hogy állítólag eltitkolta a DEI politikáival kapcsolatos kockázatokat. A perben hivatkoztak a 2023-as, a boltjaikban kapható LGBTQ+ termékek körüli visszhangra, amely miatt csökkent a cég eladása és részvényárfolyama, valamint bojkottokhoz vezetett. Cornell elmondta, hogy néhány DEI politikájuk visszavonása szerepet játszott az első negyedéves teljesítményben, de nem tudta pontosan megmondani, hogy mekkora volt az érintett hatás.

A cég számára a jövő kihívásokkal teli, és a piac körülményei folyamatosan változnak, de a Target vezetése igyekszik alkalmazkodni az új helyzethez, hogy megőrizze a versenyképességét a kiskereskedelmi piacon.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c30885gj1leo